کد مطلب:276807 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:208

علامات ظهور بر شش قسم است
قسم اول: علائم حتمیه كه البته خواه ناخواه باید واقع شود مانند «خروج دجال» و «سفیانی» و «صیحه ی آسمانی» و این هر «سه» علاماتی است كه مقارن با ظهور خواهد بود.

قسم دوم: علائم معلقه و شرطیه كه این علائم، منوط و مشروط و معلق است به اراده و مشیت خداوند عالم، كه اگر اراده ی خدا به آن تعلق گرفته باشد واقع می شود و اگر خدا نخواهد واقع نخواهد شد و چه بسا می شود كه به جهت حكمت و مصلحت و مقتضیات و موانعی كه خداوند عالمیان می داند واقع نشود، و یا بر اثر طاعات و دعاهای مردم رفع گردد و یا تغییر داده شود.

قسم سوم: علاماتی است كه قبلا و در زمانهای گذشته تاكنون واقع شده و زمان آنها گذشته است، و آنها را علامات واقعه می گویند.

قسم چهارم: علاماتی است كه تا هنوز واقع نشده و امید می رود كه (بعدها) واقع شود، و اینها را علامات غیر واقعه می گویند.

قسم پنجم: علاماتی است خاصه، كه این علامات، خاص و مختص به وجود پربركت خود حضرت صاحب الامر علیه السلام است و كسی در این علامات با آن



[ صفحه 25]



حضرت شریك نیست، و حضرتش به این وسیله می داند كه خداوند او را اذن و اجازه ی ظهور داده است، زیرا علم ظهور حضرت را به جز خدا كسی نمی داند.

و قسم ششم - علاماتی است عامه، كه این علامات از برای عامه ی عوام و خاصه ی خواص ظاهر خواهد شد و دانستن آن اختصاص به حضرت ندارد. بلكه برای همه و عامه ی مردم است و هر كس از عوام و خواص، آنها را (كم و بیش در طول مدت عمر خود اگرچه خیلی كوتاه) خواهد دید.